مکانیزم صندلی اداری
مکانیزم صندلی های اداری که وظیفه اصلی
- کنترل نحوه حرکت همزمان یا غیر همزمان پشتی و نشیمن
- تنظیم موقعیت قفل شدن پشتی
- تنظیم ارتفاع جک
- تنظیم میزان فشار پشتی بر کمر فرد هنگام تکیه دادن
- امکان حرکت خطی و دورانی نشیمن ( در برخی مدلهای خاص)
یک صندلی اداری را برعهده دارد، بدون شک تاثیر گذارترین قطعه مکانیکی موجود در ایجاد قابلیتهای آن صندلی به حساب می آید.کاربر با استفاده از دسته اهرم موجود امکان تنظیم و قفل پشتی و نشیمن در حالتهای دلخواه را بوجود می آورد و بدیهی است هر قدر تنوع حرکتی بیشتری را فراهم آورد،ارگونومی محصول نهایی بهنگام نشستن بهتر خواهد بود.
مکانیزمها بواسطه دسته اهرمهای خود امکان قفل شدن در یک یا چند حالت را فراهم می اورند و از مهمترین شاخصهای مورد نظر هنگام خرید مکانیزم به شمار می آیند.این نوع قفل که می تواند به صورت دستی یا خودکار باشد تعیین کننده این است که کاربر بایستی حتما به صورت دستی موقعیت قفل مکانیزم را برای حالت مورد نظر انتخاب کند و یا این کار توسط اسلایدهای داخل مکانیزم به صورت خودکار به نزدیکترین جایگاه ممکن انتقال پیدا میکند.
مکانیزم ها عمدتا از دو قسمت تشکیل شده اند . یکی کفی اصلی که اجزای مکانیزم در آن قرار دارند و دیگری ستون پشتی که گاهی با واسط و گاهی بدون واسط به کفی اصلی متصل شده اند .
مکانیزم ها را می توان به طور کلی با در نظر گرفتن کاربرد به سه دسته اصلی تقسیم کرد :
۱- مکانیزم L
۲-مکانیزم تیلت (Tilt)
۳-مکانیزم سینکرون (Synchron)
مکانیزم L
مکانیزم L به آن مکانیزم هایی گفته می شود که تنها باعث حرکت پشتی صندلی شده و نشیمن در این مکانیزم ها ثابت هستند.
این مکانیزم از معمولاً از دو بخش اصلی شامل کفی و ستون L شکل تشکیل شده است.
در این مکانیزم پشتی حول یک محور تا زاویه مشخصی خم شده و بواسطه فنر به حالت اول باز می گردد.
مکانیزم تیلت (Tilt) یا بدون براکت
مکانیزم تیلت همانطور که از نام آن که به معنی «کج شدن» است پیداست باعث حرکت همزمان پشتی و نشیمن جهت قرار گیری در حالت استراحت کاربر می شود.
در صندلی هایی که از مکانیزم تیلتی برخوردارند نشیمن و پشتی باید بصورت یک تکه در نظر گرفته شوند . در تمامی این مکانیزم ها اهرمی برای قفل شدن مکانیزم در حالات مختلف فراهم می آورد.
فنر قرار داده شده در این مکانیزم با سفت و شل شدن حرکت نشیمن و پشتی را سفت یا نرم می کند.
مکانیزم سینکرون (Synchronise) یا براکت دار
مکانیزم سینکرون همانطور که از نام آن پیداست باعث حرکت غیر همزمان ولی هماهنگ پشتی و نشیمن می شود . به طوری که این حرکت نسبی بوده و به طور مثال اگر پشتی ۱۵ درجه تغییر زاویه یابد نشیمن ۵ درجه تغییر زاویه پیدا می کند.
مکانیزم ها هم چنین بر اساس ساختار خود دارای مدلهایی هستند که در ذیل به برخی از رایج ترین آنها در صنعت مبلمان اداری داخل کشور می پردازیم :
مکانیزم کلاچی
مشابه کلاچ خودرو که از درگیری و آزاد شدن صفحات برای خلاصی یا انتقال قدرت استفاده می شود ، کلاچ ها در مکانیزم صندلی نیز همین وظیفه را برعهده دارند.هنگام گرفتندسته اهرم صفحات باز شده و به کاربر اجازه انتخاب زاویه مطلوب را داده و در هنگام بسته شدن در همان موقعیت قفل می شوند.
مهمترین اشکال این نوع مکانیزم ها رها شدن ناگهانی آن و وارد شدن ضربه به کاربر می باشد و شاید مهم ترین علت عدم تمایل برخی برندهای مطرح در استفاده از آنها علی رغم قیمت مناسب آن است.
مکانیزم زانویی ( اتوبوسی)
برای صندلیهای عمدتا حجیم و سنگین مشابه صندلیهای مدیریتی ، این مکانیزمها انتخابهای خوبی هستند.در طراحی این نوع مکانیزمها سعی بر آن بوده که مرکز ثقل بار صندلی و محور جک در یک فاصله از هم قرار گرفته تا گشتاور معکوس ایجاد شده توانایی تحمل مکانیزم را بالا ببرد.البته طراح صندلی بایستی ارتفاع بیشتر این نوع مکانیزم را در نظر بگیرد تا در صورت استفاده از پنج پرهای بلند ، از برخورد استکانی فنر تنظیم فشار با بدنه پنج پر ممانعت بعمل آمده و باعث گردش آزاد صندلی شود.
مکانیزم های اسلاید
این نوع مکانیزمها برای کنترل حرکت نشیمن و عمق نشیمن برای راحتی استفاده کاربر شده است.
مکانیزم های اتو ادجاست (خودتنظیمی)
در مدلهای جدید مکانیزم های عرضه شده به بازار ، بجای استفاده از فنر تنظیم که ظاهر زیبایی هم ندارد ، از سیستم فنرهای داخلی برای تشخیص نیروی وزن کاربر و تنظیم میزان فشار مورد نیاز برای پشتی استفاده شده است. این طراحی هوشمندانه ، علی رغم سهولت استفاده به این دلیل که دیگر نیازی به تنظیم دستی فنر زیر مکانیزم را ندارید ، ظاهر مکانیزم و بالطبع صندلی را شکیل تر ساخته است.