صادرات کالا به چین
شاید تا به حال فکر میکردید این حجم از کالاهای چینی که در بازار ایران وجود دارد، صرفا به دلیل واردات کالا از چین است. جالب است بدانید به همین میزان ایران نیز برای شریک تجاری خود یعنی چین، کالاهای خاصی را صادر میکند. به علت جمعیت زیادی که چین دارد، بازار هدف صادرات از ایران، برای چین در حجم قابل توجهی قرار میگیرد که نان صادرکنندگان ایرانی، حسابی از این موضوع در روغن باشد. از طرفی چین برای تهیه مواد خامی که قصد صادرات آنها را دارد، معمولا آنها را از کشورهایی مثل ایران خریداری میکند.
در اصل شاید زیرساخت و استفاده از نیروی کار ارزان، چین را به یک کشور صادرکننده و تولیدکننده برتر تبدیل کرد. اما با توجه به انرژی که مصرف میکند بهرهوری پایینی دارد. یعنی در حالی که ۷۰ درصد انرژی تولیدش را از ذغال سنگ تامین میکرد حدود ۱۰ سال پیش تبدیل به بزرگترین مصرف کننده انرژی در دنیا شد!
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره رایگان صادرات به چین با ما تماس حاصل نمایید.
تلفن: ۸۸۵۶۶۱۵۰-۰۲۱
مراحل صادرات کالا به چین
حالا که بازار را بالا و پایین کردید و نهایتا تصمیم به صادرات کالای موردنظرتان گرفتید باید مهمترین، سختترین و زمانبرترین کار را همان اول از همه انجام دهید.
تاسیس شرکت
برای انجام امور اقتصادی و کارهای رسمی چه واردات چه صادرات، شما باید اول از همه یک شرکت تاسیس کنید. سپس بقیه کارهای مربوط به خرید یا تولید کالا را شروع کنید. در این مورد که قصد شما صادرات است، بعد از تاسیس و ثبت شرکت، ادامه روال را به صورت زیر پیش میبرید.
ایجاد حساب بانکی
برای مبادلات بانکی بین بازارهای داخلی و خارجی نیازمند یک حساب بانکی هستید. برای صادرات شما باید در کشور چین یک حساب بانکی داشته باشید.
بازاریابی کالا
برای بازاریابی در چین میتوانید به چند طریق اقدام کنید. سنتیترین روش آن بازاریابی حضوری است که شما به عنوان تاجر ایرانی به چین رفته و به دنبال خریداران کالای ایرانی در این کشور میگردید. دومین روش از طریق وب سایت و بازاریابی B2B است که با تبلیغات کالای خود در این سایتها، توجه خریداران چینی را به خود جلب میکنید. سومین روش از طریق نمایشگاههایی است که در چین برگزار شده و فرصتی را برای شما فراهم میکند تا کالایتان را بازاریابی کنید. آخرین روش هم متعلق به بازاریابی از طریق اتاق بازرگانی است. شما با عضویت در اتاق بازرگانی ایران و چین، درخواستهای شرکتهای چینی را دریافت کرده و از این طریق میتوانید از وضعیت درخواست بازار این کشور مطلع شوید.
صدور پیش فاکتور
حالا که خریدار چینی را پیدا کردید، پیش فاکتوری که حاوی مشخصات کالا است برای او میفرستید.
بسته بندی
طبق قراردادی که با خریدار چینی بستهاید، کالای مورد نظر را بسته بندی و آماده ارسال میکنید تا از طریق یکی از روشهای ارسال به چین برسد.
امور گمرکی
به عنوان صادرکننده ابتدا باید سیف کالا را بپردازید. سیف کالا عبارت است قیمت کالا در ایران، بیمه و بسته بندی و حمل و نقل، و هزینههای مربوط به کالا است. همچنین هزینههای مربوط به اولین دفتر گمرکی بر اساس قیمت ارز، بر عهده شما است.
مجوز صادرات از ارگانهای مربوط
خب، نوبتی هم که باشد، نوبت گرفتن مجوز صادرات از ارگانهایی مثل وزارت بهداشت، صنایع کشاورزی، وزارت صنعت، معدن وتجارت و… است.
ارائه کالا به گمرک
برای گرفتن اظهارنامه صادراتی باید کالا به همراه مدارک لازم را به گمرک ببرید.
بیمه کالا
ناچارید شرکتهای مربوط به حمل و نقل بین المللی را شناخته و برای حمل بارتان با یکی از آنها قرارداد ببندید. سپس کالایتان را با توجه به ضوابط بیمه کنید.
گواهی بازرسی
نماینده ایران و نماینده چین با یک شرکت بازرسی که مورد اطمینان هر دو است قرارداد بسته تا گواهی بازرسی مربوطه را دریافت کنند.
صدور فاکتور فروش
فاکتور فروش توسط شما که صادرکننده هستید، صادر شده و به تایید اتاق بازرگانی میرسد تا مبدا، بارنامه و پروانه گمرکی چین را صادر کند. البته در حال حاضر این مرحله آنلاین شده است و میتوانید با مراجعه به سامانه اتاق بازرگانی این روش را آنلاین پشت سر بگذارید.
صدور کالا
خب تبریک میگوییم. در انتها شرکت حمل و نقل، جواز خروج کالا را از شما گرفته و پس از بارگیری آن را به مقصد چین حمل میکند.
نحوه صادرات کالا به چین
صادرات هم مانند واردات، روشهای مختلفی برای تحویل کالا دارد. انواع روشهای زمینی، هوایی و آبی و.. را میتوانید با توجه به نوع کالا و قراردادی که بستید، داشته باشید. برای مثال میتوانید کالا را در محل کار و به طور حضوری تحویل خریدار چینی دهید. اگر قصد ارسال کالا از طریق کشتی را دارید، میتوانید روی عرشه کشتی یا کنار کشتی، کالا را تحویل دهید. که این تحویل میتواند با توجه به قراری که با خریدار چینی گذاشتید، ایران یا اسکله چین باشد. در نهایت با توجه به شیوهای که خریدار چینی تعیین میکند، مسئولیت تحویل کالا با شما یا او، خواهد بود.
لیست کالاهای صادراتی به چین
اگر به دنبال پرسودترین کالاهای صادراتی به چین هستید، باید توجه داشته باشید که در فصلهای مختلف متفاوت است. برای مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
خوراکی
انواع میوه و آبمیوه مثل آب میوه گریپ فروت، آب گوجه فرنگی، سس، پیاز، سیر و انواع سبزیجات یخ زده، آدامس، شکلات و …را میتوانید صادر کنید. صادرات خشکبار نیز یکی از پررونقترین کالاها محسوب میشود. پسته، کشمش، بادام خشک، انجیر خشک، گردو، فندق از خشکبارهای پرطرفدار است. در سالهای اخیر زعفران در بازار فروش آنلاین یکی از پرطرفدارترین محصولات برای چینیها محسوب میشد که میتوانید در بسته بندی ۱۰ تا ۳۰ گرمی، فکر صادرات این محصول را نیز بکنید.
صنایع دستی
انواع فرشهای نفیس ایرانی، شیشههای تزئینی، رومیزیهای سنتی و پارچههای نخی نیز مورد علاقه خریداران چینی است.
کشاورزی و دامداری
انواع محصولات کشاورزی از گل خشک گرفته تا نخ از پشم، پوست چرم حیوانات، تنباکو و.. را میتوانید برای صادرات انتخاب کنید.
مواد معدنی
زغال سنگ، سنگ روی، سنگ کروم، پلی اتیلن، بنزین، آمونیاک، آهن و فولاد، انواع اتیلن، آلومینیوم، روی و… گزینههای پرسود صادرات به چین است.
اگرچه چین بازار خوبی برای ایرانیها محسوب میشود، اما در مورد برخی کالاها مثل پسته به علت تحریم، امکان برگرداندن ارز از طریق بانک ملی ایران با مشکلاتی روبرو است. همچنین دولت چین از صادرکنندگان خود حمایت میکند که این حمایت درمورد صادرکنندگان ایرانی توسط ایران، وجود ندارد. همچنین رقابت با دیگر کشورهای صادرکننده که قیمت تمام شده کمتری دارند، برای ایران که قیمتها نجومی است، دشواریهای خودش را دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره رایگان صادرات به چین با ما تماس حاصل نمایید.
تلفن: ۸۸۵۶۶۱۵۰-۰۲۱