صادرات؛ امروز دست یافتنی تر از همیشه

 

مقدمه

افزایش افسار گسیخته قیمت ارز و جذابیت درامد های دلاری از یک سو و نیاز به حفاظت سازمان در برابر تورم پیش رو و اهمیت توسعه بازارها و اعتبار بین المللی از سوی دیگر ، برای تولید کنندگان و تاجرین کشور بهترین فرصت را فراهم آورده است تا صادرات را در زمره اهداف اصلی فعالیتهای خود قرار دهند.

بازارهای داخلی برای بسیاری از محصولات به درجه ای از اغنا و اشباع رسیده است و این نکته ، اهمیت گشایش بازارهای جدید را برای آنها هرروز بیشتر از قبل یادآوری می کند.

نبود تجربه صادرات در بسیاری از موارد ریسک پذیری را کاهش داده و نگرانی هایی از قبیل شیوه برگشت ارز حاصل از صادرات، نا آشنایی با مجوز ها و استانداردهای لازم ، محدودیت های حمل و نقل بین المللی کالا و شاید این روزها از همه مهمتر ، حاکم شدن فضای بی انگیزگی در کسب و کارها باعث شده است تا آن طور که باید و شاید به این مقوله اهمیت داده نشده و این فرصت به راحتی برای تولید کنندگان داخلی از دست برود.

صادرات موفق جهانی

در این مقاله در نظر داریم، مطابق با تجربیات حاصل شده در وین ورد مراحل مهم در فرایند صادرات را مرور نمائیم.

گام‌های اصلی در صادرات

بدون شک دو رکن اساسی برای اجرای یک صادرات موفق نیاز خواهد بود؛

۱٫بازاریابی صادراتی

۲٫بازرگانی خارجی

مراحل اجرای گام‌های اصلی

  • تعیین کشور هدف (با استفاده از تحلیل آمارها)
  • درک نیازمندی حضور در کشورهای هدف (با تحقیقات میدانی و اینترنتی )
  • شبکه سازی و برقراری ارتباط و تشکیل بانک اطلاعاتی
  • بصورت همزمان تهیه ابزارهای صادراتی متناسب با کشورهای هدف
  • آماده سازی الزامات صادرات (کارت بازرگانی، بسته بندی صادراتی و اقدامات مربوط به حمل و …)
  • حضور در نمایشگاه ها و بازارهای کشورهای هدف
  • حفظ ارتباط با مشتریان
  • تهیه اسناد صادراتی معتبر و دقیق

شرح فرآیند صادرات

برای تشریح مراحل ذکر شده در بالا، بهتر است با یک مثال پیش برویم.

فرض کنید میخواهید یک محصول غذایی مثل زعفران را به خارج از ایران صادر کنید.در گام نخست باید کشور هدف خود را تعیین کنید.خوشبختانه با وجود منابع اطلاعاتی و داده های آماری روز افزون ، با اندکی تحلیل می توانید با بررسی HSCODE کالای مورد نظرتان ، بازارهای وارداتی و صادراتی کشورهای مختلف را تحلیل کنید.

ما در وین ورد با بررسی حجم واردات و صادرات هر کشور ، توان تولید و پتانسیل مصرف آن ، روند آماری سالهای اخیر و البته فواصل جغرافیایی با منابع تامین دنیا، شاخص­هایی جهت انتخاب کشور هدف تعریف کرده ایم. بدیهی است موضوعاتی نظیر وضعیت سیاسی کشور مورد معامله و البته سیاست ها و قوانین گمرکی آن در تعامل با کاهای ایرانی نیز جایگاه ویژه ای در این بین خواهد داشت.

همواره یادمان هست که انتخاب کشور هدف باید با هوشمندی بالایی صورت گیرد و صرفا اعداد و ارقام بالا و بازارهای شلوغ و اصطلاحاً اقیانوسهای قرمز، منحرف کننده ما در این مسیر نخواهند بود.اینها صرفاً بخشی از مسیر جهت تصمیم گیری هستند و تصمیم نهایی از برایند تمامی داده ها محقق خواهد شد.

فرض کنید بر اساس این تحلیلها ، به کشوری نظیر تایوان رسیدیم که حتی موقعیت بکری برای نمایش کالای باشد. گام بعدی درک نیازمندیهای حضور در این بازار است. بالطبع باید بدانیم برای صادرات زعفران چه استانداردی مطلوب بازار این کشور است و یا حتی چه نوع بسته بندی متناسب خواهد بود. این بخش را در وین ورد به واسطه تحقیقات میدانی و مطالعه عمیق رفتار مصرف کننده در این کشور پیش خواهیم برد.این تحقیقات را به طرق اینترنتی و یا به صورت عملیاتی با کمک گرفتن از نفرات و شرکت های فعال حاضر در این کشورها انجام میدهیم.

صادرات زعفران

پس از اینکه حداکثر انطباق کالای مورد نظر با بازار هدف را درک کردیم، همکاران واحد صادرات در وین ورد اقدام به شبکه سازی و معرفی کالا بین نفرات اصلی و تاثیر گذار میکنند. همواره در نظر داریم که در خصوص بعضی کالاها تمایلات به سفارشات انحصاری وجود دارد و شاید باید به توالی به سراغ گزینه های شناسایی شده برویم.

شبکه های اجتماعی نظیر لینکدین امروز بیش از پیش ابزار شبکه سازی و برقراری ارتباط اولیه در وین ورد است. نکته حایز اهمیت در این مرحله که حتما باید با مشتری که قصد صادرات دارد نهایی شده باشد زیر ساخت های لازم نظیر ابزارهای تبلیغات و اطلاع رسانی مثل وب سایت ، بروشور و اطلاعات فنی و از همه مهم تر آشنایی فرد مذاکره کننده با کالای صادراتی است. به میزانی که به معرفی محصول بهای بیشتری دهید و با شمایل بهتر به معرفی آن بپردازید ، مخاطب نیز توجه بیشتری خواهد کرد. البته که زبان ارتباطی ما با کشور هدف حتما بایستی در نظر گرفته شود.

بر اساس تجربیات قبلی ، مشتریان شما در کشور هدف صرفا به تعاریف و تبلیغات شما توجه نمی کنند و البته همانطور که انتظار می رفت برای خرید به درخواست نمونه خواهند پرداخت که بایستی حتما این موضوع را از پیش انجام داده باشید. ارسال نمونه ها در حجم و ارزش کم توسط اکثر پستهای هوایی قابل انجام است. برای کالاهایی با مصارف شیمیایی و … نیاز به مدارکی نظیر حمل کالای خطرناک یا MSDS است که برای دریافت آن از شرکتهای بازرگانی نظیر وین ورد کمک بگیرید.

راه حل صادرات موفق

نکته مهم دیگری که وین ورد بهیچ وجه از آن غافل نمیشود و همواره به مشتریان صادراتی خود توصیه میکند، حضور در نمایشگاهها و بازارچه های کشور هدف است چراکه قطعا فرصت مناسبی برای نمایش و معرفی کالا و البته شناسایی و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و اصطلاحاً لیدها فراهم می آورد.

در نهایت و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از افراد موثر شناسایی شده، حفظ ارتباط از طریق تماس تلفنی ، پیغامهای مستقیم و ایمیل را بعنوان مهم ترین هدف خود در فاز اول تعریف کنید.

زمانیکه مشتری مورد نظر را در کشور هدف شناسایی  کرده و توافقات اولیه حاصل شد ، بایستی یک پروفرمای معتبر بازرگانی داشته باشیم. منظور از یک پروفرمای معتبر ، پروفرمایی است که دربرگیرنده اطلاعات حیاتی کالای سفارش گذاری شده باشد.چرا که هم در الزامات کشور مبدا ( ایران ) و هم در مقصد نیاز به تعیین تکلیف این موارد خواهید داشت؛

ارزش بار ، HSCode ، شرح صحیح کالا ، تاریخ و شماره پروفرما ، تعداد و نوع کانتینر استفاده شده ، اینکوترمز استفاده شده و شرایط تحویل ، شرایط پرداخت توافق شده ، نوع ارز و اطلاعات بانکی و البته مشخصات کامل Seller  (فروشنده) ، Consignee (صاحب بار ) ، Buyer (خریدار( ، Beneficiary  (ذینفع دریافت کننده پول ) و Shipper (صادرکننده ) به درستی قید شود. و این نقطه تمایز وین ورد در امر صادرات است.

با توجه به محدودیت های شدید اخیر هم در سیستمهای بانکی و هم در کشتیرانی ها ، در تهیه این سند تجاری که قلب کار صادرات است، قطعا حضور مشاور تخصصی و مجرب جهت تدوین سناریو دغدغه های شما  را حداقل مینماید. در نظر داشته باشید که هر گونه خطا در این مرحله می تواند کالا و یا پول را مسسدود کند و حتی در بهترین شرایط و در صورت رفع موانع ، زمان زیادی را از طرفین معامله گرفته و اعتمادها را سلب می کند.

بندرگاه

در پروژه هایی که وین ورد امرو صادرات آنها را عهده دار بوده است، سایر اسناد تجاری مثل بارنامه (BL) ، گواهی بازرسی (COI) در صورت نیاز ، گواهی مبدا ( CO ) ، لیست عدل بندی و بسته بندی کالا ( Packing list) و البته فاکتور نهایی یا همان (Invoice) تهیه و تکمیل میگردد تا کمترین دغدغه ای متوجه مشتری صادراتی نباشد.

نکته مهم بعدی تعیین کارت بازرگانی برای صادرات کالا با رسته فعالیت مشخص شده است. بهترین حالت اقدام به اخذ کارت بازرگانی مجموعه تجاری خود شماست که تخفیفات مالیاتی نیز داشته باشد ولی در صورت نیاز به همکاری با کارت های دیگر ، موضوعات مالیاتی و حقوقی مربوطه را بایستی به طور شفاف مشخص کنیم و توصیه اکید بر این است که بهیچ عنوان از کارت های نا معتبر و یکبار مصرف صرفا برای این موضوع استفاده نکنید و حتما پیش از تحویل محموله و ارزش کالای خود به صاحب کارت ، در سیستم مالیاتی موجود، ایشان را اعتبار سنجی کنید.

بر طبق آخرین بخشنامه ، صاحب کارت بازرگانی موظف به برگشت هشتاد درصد ارز حاصل از صادرات و فروش در سامانه نیما است که این موضوع نکته بسیار مهمی در انتخاب قیمت دلار بهنگام قیمت گذاری کالای شماست.فلذا پیش از اجرای فعالیتهای بازاریابی خود ، حتما قیمت تمام شده درست شامل قیمت فروش در ایران و تبدیل آن به قیمت ارزی با فرمول مورد نظر ، تعیین هزینه های حمل دریایی یا هوایی کالا و البته تعرفه ها و عوارض گمرکی مبدا و مقصد و البته در برخی موارد هزینه های اخذ مجوز و استاندداردهای لازم را در نظر داشته باشید.

انتخاب بهینه و تعیین شیوه درست بارگیری وجانمایی در کانتینر، انتخاب و اجرای بسته بندیهای محکم و متناسب، مدیریت زمانبندی تولید و هماهنگی های حمل کالا جهت بهینه سازی زمان و هزینه های انجام کار از اقدامات مهم آتی خواهد بود.

در پایان بایستی بدانیم صادرات غیرنفتی، یکی از مهم ترین ارکان تجاری و چشم اندازهای امیدوار کننده شرکت های ایرانی در بازار پیش روست که با یک طرح ریزی درست و مدیریت پیگیرانه ، منسجم و هوشمندانه قابل انجام خواهد بود.

موارد شرح داده شده در این مقاله بخش مختصری از اقدامات صادراتی است که تیم وین ورد در راستای صادرات محصولات مشتریان خود، با عقد قرارداد و توافق نامه معین انجام میدهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اشاره به نکات کلیدی از جمله انتخاب درست بازار هدف، قوانین و مقررات کشور در بحث صادرات و شبکه سازی در لینکدین بسیار عالی بود.
    بدون شک ارتباط موثر و مداوم با مشتریان بازار هدف و پیگیری موارد درخواستی آنها با توجه به تنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، یکی دیگر از موارد مهم در مقوله بازاریابی صادراتی می باشد.

    فرصت ۴ ماهه بازگشت ارز حاصل از صادرات به شبکه پولی کشور نیز از جمله مقررات جدید سال ۹۹ هست که در قیمت گذاری کالای صادراتی هم بی تاثیر نخواهد بود.

    با آرزوی موفقیت و پیشرفت برای کشورمان.

    پاسخ
  • دريافت هزينه بار به صورت ال سى كه مشكلات و هزينه هاى خودش را دارد و نقدا هم قابل پذير براى خريدارها استقبال كم ميشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست