معرفی الکل‌پاش (پارت اول)

 

شیوع ویروس کووید-۱۹ علی‌رغم ایجاد بسیاری از آسیب‌های غیرقابل برگشت مالی و جانی؛ پیآمدهای مثبتی نیز به همراه داشت. افزایش سطح فرهنگ بهداشت جمعی، آگاهی بیشتر جامعه در مورد خطرهای پیش‌رو و همچنین آگاهی جامعه در مورد مشکلات مربوط به عادت‌های غلط فرهنگی و بهداشتی؛ همه از جمله‌ی این پیآمدهای مثبت است.

خوشبختانه این روزها، با توجه به افزایش سطح دانش جامعه در مورد رعایت اصول بهداشتی، مواردی نظیر ضدعفونی کردن دست‌ها، محیط، سطوح و … بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. ضدعفونی کردن دست‌ها و وسایلِ همراهِ پرکاربرد نظیر سوئیچ خودرو، دسته‌کلید، کارت‌های بانکی، گوشی‌همراه و … به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده است به طوری که این امر در طول روز و به صورت مکرر توسط افراد انجام می‌شود.

علاوه بر انجام مکرر فرآیند ضدعفونی کردن، حصول اطمینان از پاک شدن دست‌ها و سطوح از آلودگی و همچنین انجام این کار به نحوی آسان و سریع اهمیت ویژه‌ای دارد. این مهم لزوم استفاده از وسیله‌ای کابردی جهت تسهیل فرآیند ضدعفونی کردن را بیش از پیش نمایان می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا، پیش از معرفی محصول جدید وین‌ورد (الکل‌پش رومیزی) شما را به صورت مختصر با طبیعت و ذات آلودگی‌هایی که امروزه با آن‌ها سر و کار داریم آشنا کنیم. شناخت بیشر منابع بیماری‌ها، ما را در برخورد و مواجهه بهتر با این بیماری‌ها کمک به‌سزایی می‌کند.

به طور کلی یکی عوامل اصلی بیماری‌ها موجودات بسیار کوچکی (میکروارگانیسم) به اسم پاتاژون هستند که به صورت غیرعلمی با عنوان جرم (Germs) شناخته می‌شوند. جرم‌ها، می‌توانند ایجاد عفونت کنند. این میکروارگانیسم‌ها از چشم انسان پنهان هستند و در همه‌ی محیط‌ها از جمله هوا، آب، خاک، گیاهان، غذاها و … قرار دارند. جرم‌ها خود دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها دارای شیوه‌ی به خصوص خود برای زندگی‌ کردن، پخش شدن و حتی عفونی کردن هستند. اما همه‌ی جرم‌ها دارای یک ویژگی و مشخصه یکسان هستند: وقتی جرم‌ها یک محیط مناسب برای خودشان پیدا کنند؛ برای خود خانه ایجاد می‌کنند و تکثیر می‌شوند.

چهار دسته اصلی جرم‌ها که عامل بخش بزرگی از بیماری‌ها هستند، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و تک‌یاختگان هستند.

دسته‌ی اول باکتری‌ها هستند که موجودات بسیار ریز و تک‌سلولی‌ای می‌باشند که برای زنده ماندن از محیط تغذیه می‌کنند. اگرچه در برخی موارد باکتری‌ها برای بدن انسان مفید واقع می‌شوند (مانند کمک به فرآیند هضم غذا)، به طور کلی عامل بیماری‌هایی مانند عفونت گوش، گلودرد، ذات‌الریه و … می‌باشند. آنتی‌بیوتیک‌ها موثرترین درمان برای اینگونه بیماری‌ها هستند.

ویروس‌ها از باکتری‌ها کوچک‌ترند و حتی یک سلول کامل نیستند. آن‌ها یک ماده بسیار ساده ژنتیکی (RNA – DNA) داخل یک پوشش پروتئینی هستند و برای زنده ماندن و تکثیر نیاز به سایر سلول‌های زنده دارند. این بدین معنی است که ویروس‌ها خارج از بدن موجودات زنده (گیاهان، حیوانات و انسان‌ها) زیاد دوام نمی‌آورند و مدت کوتاهی زنده خواهند ماند. در صورت تماس شما با سطوحی که قبلا در تماس با فرد مبتلا بوده، ویروس این‌بار از بدن شما به عنوان میزبان استفاده می‌کند و در بدن شما تکثیر می‌شود. پس لازم است که پس از تماس با سطوح مختلف، به صورت مرتب دست‌ها و وسایل ضدعفونی شوند. ویروس‌ها عامل اصلی بیماری‌های کوچکی مثل سرماخوردگی؛ بیماری‌های متدوالی مانند آنفلوآنزا و بیماری‌های خطرناکی مانند آبله، کرونا و ایدز می‌باشند. آنتی‌بیوتیک‌ها در مقابله با ویروس‌ها موثر نیستند.

از دیگر عوامل عفونت‌زا قارچ‌ها هستند که موجوداتی چندسلولی و شبیه به گیاهان می‌باشند. اما بر خلاف گیاهان توانایی تغذیه از آب و خاک را ندارند و می‌بایست برای بقا از موجودات زنده تغذیه کنند. قارچ‌ها عاشق فضای گرم و مرطوب هستند. این دسته از جرم‌ها عموما برای افراد سالم خطرناک نیستند و بیشتر در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف آسیب‎رسان هستند.

و اما آخرین گروه از جرم‌ها تک‌یاخته‌ای‌ها هستند که مانند باکتری‌ها تک‌سلولی اما بزرگتر و دارای ساختار پیچیده‌تری هستند. این دسته نیز علاقه‌مند به محیط‌های مرطوب هستند؛ از این رو بسیاری از بیماری‌های ناشی از تک‌یاخته‌ای‌ها، مانند عفونت‌های روده از آب آلوده منتقل می‌شوند. اگرچه مانند سایر جرم‌ها، تک‌یاخته‌ای‌ها نیز برای انتشار به سلول زنده نیاز دارند، برخی تک‌یاخته‌ای‌ها به واسطه قرارگیری و محصور شدن در یک پوشش کیستی، می‌توانند در محیط‌های خارج از بدن نیز به مدت طولانی دوام بیاورند.

در مقاله‌های بعدی به بررسی فرآیند ضدعفونی کردن و روش‌های مختلف آن می‌پردازیم پس با ما همراه باشید…

همه چیز درباره LC
مزایای استفاده از نگهدارنده‌های ارگونومیک تبلت و موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست